ZAJĘCIA nr 2


Opis ćwiczenia - Do realizacji w domu
Rysowanie wspornika
AccuDraw jest pomocniczym narzędziem rysunkowym, które uwzględnia takie parametry, jak bieżące położenie wska?nika, poprzednio wprowadzony punkt danych, ostatnie współrzędne, wymagania bieżącego narzędzia oraz wszelkie informacje wprowadzone przy użyciu wpisań lub opcji AccuDraw. AccuDraw tworzy następnie odpowiednie dokładne współrzędne i przekazuje je do aktywnego narzędzia.
Prosty przykład korzystania z AccuDraw


W celu realizacji tego ćwiczenia załóż w swoim pliku dgn (plik1.dgn) nowy model "zajęcia2"

Aby pomóc zrozumieć działanie AccuDraw, poniżej przedstawiono opis prostej sesji projektowej z wykorzystaniem AccuDraw i narzędzia Umieść SmartLine. W przykładzie zaprezentowano tworzenie prostego wspornika.
Narysuj taki wspornik na nowej wrstwie o nazwie wspornik.

wspornik
Przedmiotem projektu jest prosty wspornik z zaznaczonymi podstawowymi wymiarami i cechami.

Przy aktywnym AccuDraw (narzędzie Włącz/wyłącz AccuDraw na pasku narzędzi Podstawowe) wybierz narzędzie Umieść SmartLine dostępne na pasku narzędzi Elementy liniowe naciœnij to narzędzie (aktywuj je). Rozpocznij rysowanie od punktu początkowego układu współrzędnych czyli od 0,0. W tym celu aktywuj accudraw i naciśnij klawisz [P]- pojawi się okno wpisań wpisz wartoœci 0,0 naciśnij [Enter] i kliknij myszką zatwierdŸ (lewy przycisk myszy). Po wprowadzeniu pierwszego punktu danych dla dolnego lewego narożnika wspornika, AccuDraw wyświetli 'kompas' w kształcie prostokąta lub okręgu.
rysowanie
Kompas AccuDraw pojawia się zawsze przy aktywnym AccuDraw i po umieszczeniu punktu danych.

Następnie należy narysować lewą krawęd? wspornika. Przy przesuwaniu dynamicznej linii wokół okna widokowego nie dzieje się nic, aż do zbliżenia się do jednej z osi kompasu AccuDraw. W tym przypadku potrzebna jest krawęd? pionowa, tak więc należy przesunąć linię w pobliże osi Y. Gdy AccuDraw "wyczuje" oś, linia jest przyciągana lub indeksowana do niej. Gdy oś jest podświetlona można wprowadzić odległość w pionie; w tym przypadku 2 metry. Nie jest tu ważne podanie kierunku, gdyż został on już ustalony i uaktywnione zostało właściwe pole wprowadzania danych (w którym pojawią się wpisywane dane); w tym wypadku pole Y. Po wprowadzeniu odległości wprowadzenie punktu danych przyniesie oczekiwany skutek, segment linii o długości dokładnie dwa metry, zorientowany wzdłuż osi pionowej.
rysowanie
Początek lewej krawędzi wspornika o długości 2 metry zgodnie z AccuDraw.

W tym momencie kompas AccuDraw przesuwa się na koniec właśnie umieszczonej linii. Poruszanie dynamicznego segmentu linii działa jak poprzednio. Tym razem należy umieścić linię poziomą o długości 1.25 metra. Aby to zrobić, przesuń linię tak, aby została przyciągnięta do dodatniej osi poziomej, wpisz wartość 1.25 i wprowadś punkt danych.
rysowanie
Górna krawędś wspornika przybiera kształt po umieszczeniu linii wzdłuż osi poziomej.


Następna część wspornika wymaga linii o zadanej długości pod kątem 30 stopni. Przyciśnięcie klawisza spacji powoduje zmianę kompasu AccuDraw w na tryb biegunowy (oznaczony kompasem kołowym), co umożliwia wprowadzenie kąta i odległości. Wprowadzenie 30 stopni w polu Kąt i 1,75 metra w polu Długość zablokuje linię w odpowiednim kierunku. Punkt danych przyjmuje nowe położenie.
rysowanie
Następnie pojawia się wpust tuż przy kompasie kołowym zorientowanym wzdłuż nowej linii.

Zwróć uwagę na orientację kompasu względem linii o pochyleniu 30 stopni. świetnie ilustruje to sposób działania AccuDraw. AccuDraw umożliwia powiązanie informacji o współrzędnych z istniejącymi elementami. Aby umieścić linię o długości pół cala pod kątem prostym względem linii o nachyleniu 30 stopni, wymaga tylko przyciągnięcia do odpowiedniej osi i wprowadzenia wartości 0,5.
rysowanie
Wpust jest prawie ukończony.

Po ukończeniu wpustu pozostaje jedynie dokończenie prawej krawędzi wspornika. Jednak w tym momencie kompas jest wciąż obrócony o 60 stopni względem wpustu, a nie w wymaganym położeniu poziomym. Aby chwilowo wyjść z trybu kontekstowego AccuDraw, naciśnij klawisz [T], aby ustawić kompas zgodnie z widokiem z góry (domyślnie). Naciśnięcie spacji przywróci kompas prostokątny. Ponowne przyciągnięcie do osi X i wprowadzenie 2 metrów wraz z wprowadzeniem punktu danych zablokuje ostatni znany wymiar wspornika.
rysowanie
Szybkie naciśnięcie klawisza [T] spowoduje, że AccuDraw zorientuje się zgodnie z osiami x i y ekranu.

Aby “zamknąć” dolną krawędś wspornika, użyj inteligentnego blokowania osi w AccuDraw. Przesuwając wskaśnik w dół osi Y naciśnij klawisz [Enter] w celu dokonania inteligentnej blokady. Sprawdś orientację według osi Y, AccuDraw blokuje kierunek Y, ale umożliwia przesuwanie punktu wzdłuż tej osi. Punkt chwilowy w punkcie początkowym wspornika (narzędzie Umieść Smartline umożliwia przyciąganie do konstruowanego elementu) poprzedzający punkt danych lokalizuje prawy, dolny narożnik wspornika. Końcowy punkt chwilowy i punkt danych w początku wspornika kończą zadanie.
Pamiętaj, że wraz z AccuDraw możesz używać AccuSnap. Przyspiesza to przyciąganie do punktów chwilowych.

rysowanie
Punkt chwilowy w początku wspornika jest wyświetlany w postaci linii kreskowanej.

rysowanie
Akceptacja punktu chwilowego kończy projektowanie.

rysowanie
Reprezentacja izometryczna konstrukcji wspornika pokazuje orientację kompasu AccuDraw po każdorazowym wprowadzeniu punktu danych.


W przedstawionym ćwiczeniu zaprezentowano bardzo prosty przykład działania AccuDraw. Mechanizm ten ma jednak znacznie więcej do zaoferowania jako pomoc w rysowaniu. AccuDraw pomyślano jako narzędzie łatwe w użyciu i intuicyjne. Jak w przypadku każdej pomocy rysunkowej musisz je najpierw wypróbować. W trakcie poznawania jego działania różne opcje nabiorą sensu.
Na zaliczenie trzeba przygotować umiejętność szybkiego rysowania wspornika
Czas mierzymy po wprowadzeniu wartoœci poczštkowej pierwszego punktu w okno keyin
5,0 - do 14 sekund,
4,5 - do 17 sekund,
4,0 - do 20 sekund,
3,5 - do 25 sekund,
3,0 - do 30 sekund,
Zaliczenie tego ćwiczenia można zgłosić w dowolnym terminie ale nie póŸniej niż na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
Każdy ma maksymalnie 3 próby, trenować proszę w domu



Valid XHTML 1.0 Transitional